ضوابط طراحی پارکینگ

ضوابط طراحی پارکینگ

ضوابط طراحی پارکینگ

پارکینگ

امروزه باتوجه به افزایش تعداد خودروها، معضل جای پارک و پارکینگ اجتناب ناپذیر است. یکی از راه حل‌هایی که برای کم‌تر شدن ترافیک و خلوت شدن خیابان‌ها می‌توان در نظر گرفت وجود حداقل یک جایگاه پارک در ازای هر واحد خانه است.

در همین راستا در ادامه نکات مهمی از ضوابط طراحی پارکینگ را به اختصار برای‌تان شرح داده‌ایم.

ضوابط طراحی پارکینگ

طبق ضوابط طراحی پارکینگ ابعاد مورد نیاز برای یک ماشین 5/2 × 5 مترمربع و عرض گردش ماشین 5 مترمربع می‌باشد. چنان‌چه تعداد ماشین‌ها در یک راستا افزایش یابد، به ازای هر ماشین 2 متر به عرض گفته شده افزوده می‌شود.

 

 

نکته‌ی مهم دیگری که برای طراحی پارکینگ باید در نظر داشته باشید در صورتی که طراحی در شرایطی است که تعدادی دیوار در پارکینگ قرار دارد. در این حالت 50 سانتی‌متر به عرض پارکینگ افزوده می‌شود. به این صورت که محدوده‌‎ی عرض مفید (5/2+ n2) را از هر سمت، 25 سانتی‌متر از دیوار فاصله می‌دهیم.

 

 

یکی دیگر از ضوابط مهم طراحی پارکنیگ این است که در صورت نیاز به پارکینگ مزاحم، تنها مجاز به ایجاد 1 پارکینگ هستیم.

پارکینگ مزاحم: دو خودرو به صورتی پشت هم پارک شوند که اگر یکی از آن‌ها قصد داشته باشد از پارک خارج شود باید خودرو دیگر جا به جا شود. مالکین پارکینگ‌های مزاحم باید در جریان باشند و از قوانین جایگاه پارکینگ خود مطلع شوند.

نکته: در نظر داشته باشید که حداقل ابعاد درب ورودی پارکینگ 2/2×3 متر است.

اگر قصد خرید یا اجاره خانه را دارید پس از بازدید از خانه حتماً فراموش نکنید که از جایگاه پارکینگ آن هم دیدن کنید. زیرا در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که چون برای یافتن خانه‌ی مورد نظر خود بسیار جست و جو می‌کنید، پس از یافتن خانه مورد دلخواه‌تان این گزینه را فراموش می‌کنید. مناسب بودن جایگاه پارکینگ از لحاظ ارتفاع، محل گردش، مزاحم یا غیر مزاحم بودن محل پارک و بسیاری موارد دیگر بسیار حائز اهمیت است.

 

 

مهندسان شهر

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید