ضوابط پارکینگ

ضوابط پارکینگ

ضوابط پارکینگ

ضوابط پارکینگ

ضوابط عرض پارکینگ

برای محل پارک 2 خودرو دو حالت زیر ممکن می باشد:

  • اگر دو طرف محل پارک خودرو دیوار باشد باید عرض ۵ متر در نظر گرفته شود. اگر یک طرف پارکینگ دیوار و طرف دیگر ستون باشد باید عرض ۴.۷۵ محاسبه شود.
  • وقتی دوطرف ماشین به دیوار یا ستون بسته باشد باید حداقل ابعاد ۵ در ۳ درنظر گرفته شود.


ضوابط پارکینگ چیست و در انواع پارکینگ‌ها چگونه رععایت می‌‌شود. امروزه اکثر مردم آپارتمان نشین هستند. هر خانواده حداقل یک خودرو دارد. اگر فضای پارکینگ برای آن‌ها تامین نشود برای شهرهای بزرگ مثل تهران این مسئله به یک معضل بزرگ تبدیل می‍شود و باعث هرج و مرج در سطح شهر می‌شود.


پارکینگ چیست

پارکینگ مکانی است که خودرو در آن پارک می‌شود و میتواند سرپوشیده یا در فضای باز باشد. پارکینگ خصوصی یعنی اینکه برای خودروهای دیگر مزاحمتی ایجاد نکند و طوری خودرو پارک شود که مانعی برای دیگر خودروها نباشد.


ضوابط پارکینگ

در ساخت پارکینگ برای ساختمان‌های مسکونی باید یک سری ضوابط اجرا شود. ابعاد پارکینگ مثل عرض و ارتفاع باید طبق ضوابط پارکینگ باشد و حداکثر  فاصله ستون گذاری هم رعایت شود. که این ضوابط عبارتند از:

  • ضوابط عرض پارکینگ
  • ضوابط ارتفاع پارکینگ
  • ضوابط درب پارکینگ


ضوابط عرض پارکینگ

  • طبق ضوابط پاریکنگ عرض پارکینگ برای یک ماشین باید هر خودرو ۲.۵ متر در نظر گرفته شود. البته حالت‌های مختلفی دارد در تصویر زیر قرار گرفته است.


برای محل پارک ۲ خودرو دو حالت زیر ممکن است:

  • اگر دو طرف محل پارک خودرو دیوار باشد عرض ۵ متر در نظر گکرفته شود. اگر یک طرف پارکینگ دیوار و طرف دیگر ستون باشد باید عرض ۴.۷۵ محاسبه شود.
  • وقتی دو طرف ماشین به دیوار یا ستون بسته باشد باید حداقل ابعاد ۵ در ۳ در نظر گرفته شود. وقتی بین دو ستون از داخل به داخل ۴.۵ متر فضا وجود دارد امکان ایجاد دو پارکینگ وجود دارد.

  • عرض پارکینگ برای ۳ ماشین حالت‌های مخلفی دارد. در صورتی که دو طرف محل پارک دیوار باشد ابعاد ابعاد پارکینگ برای ۳ ماشین باید حداقل ۷.۲ متر باشد. در صورتی که یک طرف دیوار و یک طرف ستون باشد عرض ۶.۹ تا ۷ متر نیاز است. اگر هر دو طرف ستون باشد حداقل عرض ۶.۸ متر نیاز است.

ابعاد پارکینگ برای ۴ ماشین در صورتی که دو طرف محل پارک دیوار باشد ۹.۵ متر نیاز است. در صورتی که یک طرف دیوار و طرف دیگر ستون باشد ۹.۴ متر نیاز است و در صورتی که هر دو طرف ستون باشد. ۹.۳ متر عرض نیاز است.


ضوابط ارتفاع پارکینگ

به فاصله از کف پارکینگ تا زیر پایین‌ترین محل عنصرهای سازه‌ای یا تاسیساتی ارتفاع مفید پارکینگ گفته می‌شود. ارتفاع پارکینگ‌های کوچک، متوسط و بزرگ به شرح زیر می‌باشد:

حداقل ارتفاع پارکینگ مسکونی کوچک دو متر و بیست سانتی متر  (۲.۲ متر)می باشد .

حداقل ارتفاع پارکینگ های متوسط و بزرگ  دو متر و چهل سانتی متر (۲.۴ متر) می باشد .

در پارکینگ های عمومی حداقل ارتفاع مجاز و مفید ورودی و خروجی آنها  دومتر و چهل سانتی متر  (۲.۴ متر) و حداکثر آن تا ۳ متر میتواند باشد .

در پارکینگ های خصوصی حداقل ارتفاع ورودی پارکینگ و خروجی آنها دو متر و ده سانتی متر (۲.۱ متر) می باشد. 

به طور کلی می توان گفت حداقل ارتفاع پارکینگ های مسکونی از ۲ متر و ۱۰ سانتی متر تا ۲ متر و ۴۰ سانتی متر می تواند باشد و مقدار دقیق آن به اندازه پارکینگ و عمومی یا خصوصی بودن آن بستگی دارد .


ضوابط درب پارکینگ

موقع ساخت و طراحی درب پارکینگ باید یک سری قوانین و مقرارت در نظر گرفت که عبارت اند از :

درکنار خودرو پارک شده باید فضای به اندازه ۸۰ سانتی متر برای عبور وجود داشته باشد .

عرض درب ورودی پارکینگ باید حداق ۶ متر در پارکینگ های بزرگ و برای پارکینگ های کوچک و متوسط حداقل ۳ متر باشد .

پارک خودرو ها در پارکینگ باید به طوری باشد که به همه فضاهای انباری ،تاسیسات،راه پله دسترسی وجود داشته باشد و درب پارکینگ به راحتی باز و بسته شود .طراحی راه پله ساختمان مسکونی یا تجاری و اداری باید با طراحی پارکینگ هماهنگ باشد.

عرض مفید در ورودی پارکینگ های بزرگ حدداقل ۶ متر و در پارکینگ های متوسط و کوچک باید حداقل ۳ متر باشد .

ارتفاع ورودی پارکینگ هم حداقل ۲.۱۰ تا ۲.۴۰ سانتی متر باشد .

درب ورودی پیاده از ۹۰ سانتی متر کمتر نباشد و در صورتی که درب دو لنگه به کار بردید نباید یک لنگه آن از ۹۰ سانتی متر کمتر باشد .

طبق مصوبات شهر سازی برای هر ساختمان فقط یک درب پارکینگ می تواند ساخت .در صورتی می توان تعداد درب پارکینگ را افزایش داد که شرایط زیر وجود داشته باشد .

-ظلع بر ملک بیش از ۲۰ متر باشد.

-دوملک تجمیع شده باشد و یک ظلع بزرگ تر ۱۴ متر باشد.

-سه قطعه در بافت فرسوده تجمع کنند و یک ضلع بزرگتر از ۱۲ متر باشد. اگر در شرایط گفته شده ایجاد نشوند باید عوارض درب اضافی به شهرداری پرداخت شود .

در همه پارکینگ ها مکان عبور خودرو ها نباید از ۲۱۰ سانتی متر کمتر باشد .

در پارکینگ های کوچک و خصوصی وقتی درب سواره و پیاده از یکدیگر مجزا شد می توان ارتفاع آزاد درب ورودی و خروجی را ۱۹۵ سانتی متر حساب کرد .

برای پارکینگ های بزرگ عمومی باید درب ورودی و خروجی جداگانه ای برای سواره ها و پیاده ها و همین طور سرویس بهداشتی طراحی کرد .

 


 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 1
  • Image
    علی
    4/6/2024 3:30:21 PM

    ابعاد پارکینگ ماشین


نظر خود را ثبت کنید