طراحی نمای مدرن

طراحی نمای مدرن

طراحی نمای مدرن

 

امروزه سبک مدرن در تمامی هنرها و ساختمان‌سازی بسیار محبوب است . در مقاله طراحی نمای ساختمان راجع به اصول نماسازی و یک سری باید و نبایدها صحبت کردیم . ویژگی‌های سبک مدرن ، آن را به سبکی منعطف بدل کرده‌است . یعنی سازگاری زیادی برای طراحی دارد و با سادگی‌اش اغتشاش بصری و آشفتگی را بوجود نمی‌آورد ؛ به طور مثال در دکوراسیون داخلی و طراحی معماری و ... کارایی خوبی دارد .

در ایران به دلیل وجود اقلیم‌های گوناگون ، هر منطقه شرایط خاص خود را دارد و معماری حتما بایستی به اقلیم و شرایط محیطی نگاهی داشته‌باشد . بنابراین اگر پیشرفت تکنولوژی اتفاق نمی‌افتاد ، سبک مدرنی که سردرمداران آن لوکوربوزیه و میس وندرروهه هستند ، قابل اجرا در بسیاری از مناطق ایران نبود ؛ اما با بهره‌گیری از مصالح مناسب و روش‌ها و تکنیک‌های اجرایی استاندارد ، می توان از طراحی مدرن در اغلب مناطق استفاده‌کرد .

در سبک مدرن مخاطبان به دنبال تزئینات کم‌تر ، سادگی و خلوص ، بهینه و کارآمد بودن تمام اجزاء هستند . به طور کلی هدف نهضت مدرنیسم (Modernism) مقابله با سنت‌ها و عناصر قدیمی و تغییر سبک زندگی به دور از تکرار شلوغی های هنرهای سنتی می‌باشد .

 

ویژگی‌های نمای مدرن

- فرم‌ها و خطوط ساده و مستقیم

در سبک مدرن فرم‌های پرپیچ و خم سبک‌های کلاسیک و سنتی ، گوتیک و آرت نوو کنار گذاشته شدند و استفاده از فرم‌های خالص و یا احجامی مرکب از آن‌ها اساس کار قرار گرفتند . خطوط شکل دهنده طرح مدرن ساده و مستقیم بوده و تمام طرح متأثر از آن‌ها می‌باشد .

نمای-مدرن-اداری

- شفافیت

شفافیت فیزیکال از نکات مهم سبک مدرن است . خانه شیشه‌ای اثر میس وندرروهه نمونه بارز شفافیت در سبک مدرن است . بازشوهای گسترده و مرتفع اساس ایجاد شفافیت هستند . امروزه کرتین وال‌ها (Curtain wall) سیستم بسیار خوبی برای اجرای دیوارهای شیشه‌ای بوده و اتلاف حرارتی در آنها بسیار کاهش یافته‌است .

خانه-شیشه‌ای

خانه شیشه‌ای

نمای-مدرن1

در نماهای مسکونی ایران به جهت فرهنگ مردم و ضوابط طراحی نما ، اغلب امکان اجرای بدنه و دیوار تمام شیشه ای نبوده ولی ابعاد و ارتفاع پنجره ها را می توان کمی بیشتر در نظر گرفت تا فضای داخلی به نورگیری موردنظر نزدیک شود . همچنین از انواع پترن‌های فلزی و صفحات آجری مشبک برای قاب بندی دید مناسب و نورگیری جذاب می‌توان بهره برد .
 

آجرمشبک-مدرن

- متریال

در نمای مدرن متریال‌های گوناگون را می‌توان انتخاب کرد ؛ فقط باید دقت کرد که آنها را در فرم‌های خالص و ساده با خطوط مستقیم به‌کار ببرید و تنها بافت متریال خود را خالصانه نشان دهد . ترکیب متریالها نیز در طراحی نمای مدرن به کار می‌آیند و باید در رعایت تناسب رنگی آنها و نحوه قرارگیری کنار یکدیگر دقت کرد .

انواع آجر های قزاقی و مدرن ، بتن های پیش‌ساخته ، چوب های مناسب و مقاوم ، صفحات فلزی ساده و پانچ شده و ... به خلق یک نمای مدرن خوب کمک می‌کنند .

نمای-مدرن

نمای-مدرن-6

- عمق نمایی 

در طراحی به روش مدرن با المان های نما و به کارگیری متریال ها کنار هم ، در نما عمق ایجاد می‌شود و با بازی احجام احساس عمق در یک جداره صلب ایجاد شده و دیگر یک بدنه یکدست خسته کننده نمی‌شود . اجرای قسمت های با حجم متفاوت تقابل نور و سایه را نیز به کار ما دعوت می‌کند و نما به شدت چشم‌نواز می‌شود .

نمای-مدرن-5
 

- رنگ های خنثی

در سبک مدرن در تمام شاخه‌های طراحی مانند دکوراسیون ، نما ، فشن و ... از پالت رنگی خنثی به طور غالب استفاده می‌شود . طیف رنگی سفید تا سیاه در تنالیته‌های مختلف به کار می‌روند و گاهی بسته به سلیقه افراد تک رنگ‌های سرد یا گرم به این پالت اضافه می‌شود تا حجم بی‌رنگی محیط را تعدیل کند .

نمای-مدرن-4

- حداقل تزئینات

لوازم تزئینی که در سبک‌های معماری سنتی و کلاسیک و ... موردتوجه بودند ، در طراحی مدرن حذف می‌شود . متریال به صورت خالص با کم‌ترین پیچیدگی و تغییر سطح در کنار یکدیگر به کار میروند و تنها گیاهان و لوازم ساده که به سبک مدرن دیزاین شده‌باشند را می‌توان به نما افزود.

مانند چراغ‌های مدرن ، باکس گل‌ها ، نرده‌های ساده جلو تراسها و ... .

نمای-مدرن-3

--------------------------------------------------------------------------------------------

برای آشنایی بیشتر با سبک های نماسازی و ویلاسازی مطالب زیر را مطالعه کنید :

طراحی ویلا مدرن

طراحی باغ ویلا لاکچری

طراحی ویلا باغ

طراحی ویلا کلاسیک

طراحی ویلا ایرانی

طراحی ویلا سنتی

--------------------------------------------------------------------------------------------

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید