دستور نقشه چیست ؟ ( فرم اطلاعات احداث بنا )

  • صفحه اصلی
  • دستور نقشه چیست ؟ ( فرم اطلاعات احداث بنا )
دستور نقشه چیست ؟ ( فرم اطلاعات احداث بنا )

دستور نقشه چیست ؟ ( فرم اطلاعات احداث بنا )

 

مراجع قانونی امور ساختمانی مانند شهرداری ها و نظام مهندسی ساختمان به جهت کنترل ساخت و ساز در شهر و جلوگیری از هرج و مرج به برنامه‌ریزی‌های کلان و خرد اقدام می‌نمایند. طبق این برنامه‌‎ریزی‌ها طرح‌هایی در راستای پیشبرد اهداف تهیه می‌شوند. یکی از طرح‌های برنامه‌ریزی شده مهم در شهرها ، طرح تفصیلی می‌باشد. براساس طرح تفصیلی قطعات زمین بایر و کلنگی و ... هر کدام مشخصاتی دارند که مالک آن پس از تصمیم به ساخت ملک جدید و تسلیم درخواست تشکیل پرونده ساختمانی در مراجع مذکور، آن‌ها را دریافت کرده، ملاک عمل قرار می‌دهد. سندی که حاوی مشخصات ملک از نظر شهرسازی بوده، دستور نقشه نام دارد و کاملا مستند و قابل قبول است.

پروانه ساختمان (جواز) نیز براساس دستور نقشه اخذ می‌شود، پس فهم کامل آن و رعایت موارد درج شده در آن ضروری می‌باشد. در فرآیند اخذ جواز، طراحی معماری براساس دستور نقشه انجام می‌شود؛ در واقع حدود اختیارات در طراحی را مفاد دستور نقشه تعیین می‌کند و یک طراحی خوب باتوجه به مشخصات و با رعایت ضوابط و استانداردهای طراحی با چاشنی خلاقیت صورت می‌گیرد تا کم‌ترین مشکل را در این پروسه داشته باشیم. برای آگاهی از نحوه اخذ دستور نقشه با ما همراه باشید.

چنانچه قصد مشارکت در ساخت و یا ساخت ملک شخصی خود را دارید و قبلا دستورنقشه ای را دریافت نموده‌اید، به جهت اطمینان از شرایط جدید زمین دستورنقشه جدید را اخذ و آن را ملاک عمل قرار دهید تا دچار دردسر نشوید. در مواردی که قوانین شهرداری تغییر کرده باشد، دستورنقشه ای که بیش از 6 ماه از تاریخ صدور آن گذشته باشد، دیگر اعتبار ندارد.

جهت درخواست تشکیل پرونده و صدور دستور نقشه به دفاتر خدمات الکترونیک که به صورت سراسری در تمام مناطق چندین شعبه دارد ، مراجعه کنید و توجه داشته باشید که تا مرحله اخذ گواهی پایان کار به همان دفتر باید مراجعه کنید .

تفسیر دستور نقشه

دستورنقشه از دفاتر خدمات الکترونیک تحویل مالک می‌شود. بیشتر مراحل اخذ جواز را مالک بایستی از دفتر خدمات الکترونیک موجود در منطقه مربوطه پی‌گیری کند که اولین مرحله آن درخواست تشکیل پرونده است. اطلاعات موجود دردستور نقشه پروژه ساختمانی را شکل می‌دهد؛ پس دستورنقشه خوانی را در این قسمت خدمت شما توضیح می‌دهیم :

- شماره پرونده شهرداری

از این کد برای شناسایی ملک در بخش شهرسازی استفاده می‌شود . شماره پرونده شهرداری با شماره منطقه‌ای که در آن واقع است ، شروع می‌شود .

- مشخصات پلاک ثبتی و کد شناسایی ملک

در صدور سند از پلاک ثبتی که توسط اداره ثبت صادر می‌شود استفاده می‌کنند . این کد یک رقم اصلی و یک رقم فرعی دارد .

کد شناسایی ملک همان کد بلوک یا ملک در قطعات شهرداری است که بر پلاک آبی جلو قطعات زمین نصب می‌شود . همچنین از سایت tehran.ir می توان آن را را به‌دست آورد .

- مشخصات متقاضی

نام در خواست کننده می‌تواند نام مالک یا یکی از مالکین و یا وکیل قانونی او باشد . در قسمت نام مالکین در پرونده نام تمام افراد درج می‌شود اما در قسمت متقاضی تنها نام یک نفر قابل ثبت است .

- ابعاد و مساحت زمین

ابعاد اضلاع زمین در سه وضعیت طبق سند ، طبق وضع موجود و پس از اصلاحی های لازم بیان می‌شود .

مساحت زمین نیز طبق سند و پس از اصلاح ابعاد زمین و گذرهای مجاور تعیین می‌شود . اما ملاک عمل که سند باشد یا پس از اصلاحی را مشخص می‌کند .

- مشخصات گذر مجاور زمین

عرض گذرها پس از اصلاح تعیین شده و انواع پیش‌آمدگی و دسترسی در معبر نیز مشخص می‌شود . به طور مثال امکان اجرای کنسول با شرط رعایت ضوابط پیش‌آمدگی ها وجود دارد یا خیر.

- تجاوز به حریم گذر و ملک های مجاور ملک موردنظر

توضیحات دستورنقشه

- کاربری ملک براساس طرح تفصیلی

- توضیحات بر و کف و طرح تفصیلی

محل احداث بنا : قرارگیری توده و فضا را برای ساختمان مشخص می‌کند.

پهنه : طبق طرح تفصیلی برای ملک موردنظر استخراج می‌شود .مانند R122 ، R251 و ...

حداکثر تراکم مجاز ساختمانی : نسبت زیربنای کل ساختمان به سطح قطعه زمین مورد ساخت که واحد نداشته و با درصد معرفی می شود .

حداکثر پیشروی : در قطعاتی که حق پیشروی دارند ، میزان آن درج می‌شود .

تعداد طبقات مجاز : در پهنه مسکونی منظور از اولین طبقه ، روی پیلوت یا همان اول است اما در پهنه‌های تجاری و مختلط اولین طبقه حساب شده همان همکف است .

سطح اشغال : درصد نسبت مساحت سطح مجاز احداث بنا به مساحت قطعه زمین در همکف مشخص می‌شود و مساحت هر طبقه باید با سطح اشغال بیان شده متناظر باشد .

- نوع و مشخصات بافت منطقه

بافت فرسوده و ناپایدار و نوساز و ... در این قسمت مشخص می‌گردد .

- مشخصات ملک طبق طرح تفصیلی و پهنه بندی موجود

- جانمایی ملک طبق سامانه طرح تفصیلی

- توضیحات دستورنقشه صادره

 

مدارک موردنیاز جهت اخذ دستورنقشه

- اصل و کپی سند مالکیت ملک موردنظر

- اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مالک یا وکیل قانونی وی

- در صورت فوت مالک ، اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی وارث و گواهی انحصار وراثت

- در صورت مراجعه وکیل قانونی مالک ، اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و وکالتنامه شخص وکیل

همه مالکین ملک موردنظر یا وکلای قانونی ایشان باید حضور داشته باشند

- در مواردی که مالک حقوقی باشد ، معرفی‌نامه رسمی با تعیین حدود اختیارات نماینده ، اساسنامه و روزنامه رسمی شرکت بایستی ارائه شود

- اصل و کپی آخرین فیش نوسازی ملک

- فیش آب ، برق ، گاز و تلفن

- اصل و کپی صورتمجلس تفکیکی برای املاکی که آپارتمان هستند

- نقشه‌ای با مقیاس 2000/1 از وضعیت موجود ملک که محل ملک را به طور دقیق مشخص نماید

- درخصوص املاک دارای شکل خاص ، شیب تند و یا متراژ بیش از 3000 مترمربع نقشه 2000/1 باید دارای تأییدیه مهندس ذیصلاح باشد

- اگر در ملک ساختمانی موجود نباشد ، میبایست رأی کمیسیون ماده 12 یا گواهی عدم استفاده از مزایای مواد 6 و 8 قانون اراضی شهری نیز ارائه شود .

 

مشاوره طراحی رایگان

از آنجاکه محدودیت‌هایی در طراحی معماری طبقات و پارکینگ‌ها همواره وجود داشته و کارفرمایان در تمام پروژه‌ها نگران کیفیت فضاها هستند ، گروه معماری مهندسان به صورت آنلاین و باتوجه به اهمیت حفظ سلامت هموطنان در سامانه دستور نقشه در لینک زیر ، به طور رایگان مشاوره طراحی ارائه می‌نماید.

آپلود دستور نقشه

آپلود-دستورنقشه

ما در اسرع وقت طراحی مقدماتی ملک شما را انجام داده و اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا مشخصات پروژه برایتان روشن شود .

 

نحوه استعلام طرح تفصیلی

با استفاده از کد ملک و بلوک و همچنین شماره پرونده شهرداری می‌توانید به استعلام دستور نقشه ملک خود اقدام کنید. نحوه استعلام دستور نقشه به صورت آنلاین بوده و نیازی به مراجعه حضوری ندارد . برای این منظور ابتدا وارد سامانه تهران من شده و در آن ثبت نام کنید. سپس با کدهایی که خدمتتان گفته شد ، امکان دسترسی به صفحه شخص خود را دارید .

ورودبه تهران من

از قسمت خدمات ملک و شهرسازی و سپس مشاهده اطلاعات شهرسازی کد مربوطه را وارد کنید.

تهران-من

مشخصات

مشخصات-1

شماره پرونده در دستور نقشه درج می‌شود. کد ملک و بلوک را علاوه‌بر دستور نقشه از 3 روش می‌توانید به‌دست آورید .

روش اول :

در پلاک شهرداری ملک موردنظر ارقامی که در عکس نشان داده شده ، کد شناسایی ملک می‌باشد.

کدبلوک و ملک

روش دوم :

آدرس ملک خود را بر روی نقشه از وب سایت شهرداری تهران پیدا کنید . بر روی ملک راست کلیک کرده و کد شناسایی ملک را انتخاب نمایید .

آدرس-یابی

اخذ-کدشناسایی-ملک

روش سوم :

از فیش نوسازی ملک موردنظر از قسمت های ملک و بلوک کد ها را بیابید .

فیش-نوسازی

مراحل صدور دستور نقشه

1. تشکیل پرونده : مالک با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک اقدام به تشکیل پرونده می‌نماید. کارشناس تشکیل پرونده پس از تطبیق مدارک و تأیید درستی آن‌ها درخواست را در سیستم ثبت می‌کند و رسید آن را که شامل شماره پرونده ، تاریخ ثبت ، تاریخ بازدید و نام بازدیدکننده است ، تحویل مالک می‌دهد .

2. بازدید : کارشناس بازدید در زمان مقرر بازدید از ملک را انجام داده و گزارشی را در سیستم ثبت می‌کند . شرایط را برای بازدید در ملک خود فراهم کنید . در غیر این‌صورت مسئولیت تأخیر در پیشرفت پروسه و هزینه های مربوطه با مالک است .

3. طرح تفصیلی و بر و کف : مسئول مربوط نظریه طرح تفصیلی و برو کف را از شهرداری به صورت سیستمی اخذ کرده و پرونده الکترونیک به مرحله صدور دستورنقشه ارسال می‌شود. پیشرفت و روند این مرحله را مسئول دفتر خدمات بایستی پیگیری کند .

4. صدور دستور نقشه : پس از تأییدهای لازم دستور نقشه در دفتر خدمات الکترونیک آماده چاپ و تحویل می‌شود . در زمان گرفتن دستور نقشه دقت کنید که مشخصات آن با ملک شما تطابق داشته و اختلافی پیش نیاید .

طراحی از روی دستور نقشه

1. ابتدا ابعاد زمین را باتوجه به ابعاد اصلاحی ترسیم کنید .

2. میزان پیشروی مجاز را محاسبه کرده و در نقشه اعمال کنید .

ترسیم-نقشه

3. درز انقطاع را باتوجه به ارتفاع ساختمان و فرمول مربوطه ترسیم کنید (در ساختمان‌های تا 8 طبقه ، ارتفاع ساختمان از پایین ترین کف تا بالاترین سقف *200/1 میزان درزانقطاع است ).

4. با توجه به نوع اسکلت راه پله و آسانسور را جانمایی و ستون گذاری کنید .

5. پارکینگ های مورنیاز تأمین شوند .

6. سطح اشغال طبقات که در دستورنقشه آمده را اعمال کرده و پلان ها را طراحی کنید .

طراحی -طبقات


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 2
  • Image
    علی
    8/3/2023 12:47:27 AM

    استعلام دستور نقشه شهرداری به چه‌صورته ؟

  • Image
    مسعود
    8/15/2023 5:17:52 PM

    دستور نقشه خوانی ملک 800 متری به چه صورته ؟


نظر خود را ثبت کنید