انواع سقف

انواع سقف

انواع سقف

 

با پیشرفت کردن علوم متفاوت و تکنولوژی‌های مدرن، صنعت ساختمان سازی هم پیشرفت قابل توجهی داشته و اکنون از انواع مصالح نوین و مدرن برای زیاد شدن مقاومت ساختمان، زیاد شدن طول عمر سازه، کم کردن هزینه‌ها، زیاد شدن سرعت ساخت و ساز، عایق بندی ساختمان و غیره استفاده می‌شود. در ساختمان سازی از انواع سقف‌های متفاوت استفاده می‌شود و هرکدام از این سقف‌‌ها می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فردی داشته و در سازه‌های متعددی به کار بروند.

 

انواع سقف ساختمانی

هر سازه و ساختمانی می‌تواند از اجزای متعدد و گوناگونی شکل گرفته باشد و هر کدام از این اجزا می‌توانند نقش و وظیفه‌ی جداگانه‌ی خود را داشته باشند. سقف‌ها مهم‌ترین و اصلی ترین اجزای هر ساختمان به حساب می‌آیند که وظیفه آنها انتقال بارها به ستون‌ها و محافظت از بخش‌های دیگر سازه است. در ادامه با انواع سقف‌های ساختمانی و کاربردهای آن‌ها آشنا می‌شویم.

 

سقف دال بتنی

این سقف از بتن و آرماتور ساخته شده است و ضخامتی بین 10 تا 50 سانتی متر دارد و با توجه به اینکه مقاومت بالایی در برابر لرزش و زلزله دارد، از عمر بالایی برخوردار است و در برابر صوت و حرارت مقاوم است می‌تواند در ساختمان‌های صنعتی و مهم استفاده شود. این سقف‌ها معمولاً در ساختمان‌های مسکونی اجرا می‌شود.

 

سقف تیرچه بلوک

معمولاً در این سقف‌ها تیرچه‌ها نقش تیر فرعی را دارند و فواصل بین آنها با بلوک پر می‌شود و معمولاً در انواع ساختمان‌های اسکلت فلزی، بتنی و آجری به کار می‌روند. تیرچه‌بلوک از وزن کمی برخوردار است و کاملاً یکپارچه خواهد بود. استفاده از این نوع سقف به صرفه و اقتصادی است.

 

سقف عرشه فولادی

نوع دیگری از سقف است که به وسیله ورق‌های گالوانیزه ذوزنقه‌ای شکل ساخته می‌شود و اجزای آن شامل بتن، میلگرد، گل میخ، فلاشینگ و نیز ورق گالوانیزه است. این سقف می‌تواند جایگزین مناسبی برای تیرچه بلوک است و می‌تواند در انواع ساختمان‌های مسکونی و غیره اجرا شود. در این سقف امکان سقف گذاری و بتن ریزی همزمان تمامی طبقات وجود دارد.

 

سقف تیرچه کرومیت

این نوع سقف در حقیقت نوعی سقف تیرچه بلوک است که توسط تیرچه فلزی با جان باز اجرا می‌شود. فضای بین تیرچه‌ها می‌توانند پلی استایرن، بلوک سیمانی، کامپوزیت و غیره پر شوند. این سقف‌ها انسجام بالایی دارند و صلبیت مناسبی داشته و به علت عدم نیاز به شمع بندی سرعت اجرای بالایی دارند. این سقف‌ها می‌توانند در انواع ساختمان‌ها مسکونی، صنعتی و اداری استفاده شود زیرا که وزن سازه را خیلی کم می‌کند.

 

انواع سقف ساختمانی وافل

این سقف با استفاده از سیستم دال قابلمه‌ای تولید و اجرا می‌شود و به آن‌ها سقف مشبک هم می‌گویند. این سقف‌ها هزینه اجرای کمتری دارند و می‌تواند برای مکان‌هایی همانند بیمارستان‌ها، پارکینگ‌های مسقف، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌ها و سوله‌های صنعتی استفاده شود. همچنین زمان اجرای کوتاهی داشته و سرعت ساخت‌وساز را افزایش می‌دهند. این سقف‌ها می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشند اما از معایب سقف وافل می‌توان به عایق نامناسب حرارت و برودت بودن، نیاز به بتن باکیفیت و انتقال راحت صوت از آن اشاره کرد.

 

سقف یوبوت

با هدف کاهش وزن ساختمان‌ها استفاده می‌شوند و امروزه رواج بالایی پیدا کرده‌اند. این سقف‌ها دارای یک شکل ظاهری مشبک هستند و از عناصر سازنده سازه نمی‌باشند. استفاده از این سقف‌ها فقط برای حذف بتن و ایجاد حفره در داخل دال است و اجرای آن نیاز به دقت بسیار بالایی دارد. این سقف‌ها می‌توانند در انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری و صنعتی استفاده شوند.

 

انواع سقف ساختمانی کاذب

این سقف‌ها، سقف‌های سبکی هستند که اجرای آن بعد از نصب لوله‌های تأسیساتی خواهد بود. سقف کناف، پی‌وی‌سی، رابیتس و از جمله سقف‌های کاذب هستند که از موادی همچون الیاف پلیمری، توری، گچ و افزودنی تشکیل می‌شوند. این سقف‌ها وزن بسیار کمی دارند، مقاومت بالایی در برابر حرارت و رطوبت داشته و به سرعت اجرا می‌شوند. در حقیقت این سقف‌ها را می‌توان به راحتی بین تیرچه‌ها اجرا کند و به سقف اصلی متصل نمود.

 

سقف کوبیاکس

از جمله سقف‌های مدرنی است که در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است و در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شود. این سقف شباهت بالایی به دال دوطرفه دارد اما در اجرای آن از گوی‌های خالی دوطرفه استفاده می‌شود و مصرف بتن را کاهش می‌دهد. این سقف‌ها معمولاً سرعت اجرای کم و هزینه بالایی دارند به همین دلیل در ساختمان‌های مسکونی کمتر استفاده می‌شوند و بیشتر در پروژه‌های صنعتی و تجاری کاربرد دارند.

 

سقف طاق ضربی

از قدیمی‌ترین نوع سقف‌ها هستند که هنوز هم در بسیاری از مناطق جهان استفاده می‌شوند. این سقف‌ها از مصالحی همچون آجر و گچ ساخته می‌شوند و نیازی به قالب ندارند. این سقف‌ها معمولاً در ساختمان‌های مسکونی با دهانه‌های کم استفاده می‌شوند. چون در ساخت آنها از سازه‌های مقاوم استفاده نمی‌شود نمی‌تواند استحکام بالایی داشته باشد و به همین دلیل در ساختمان‌های تجاری و صنعتی از آن استفاده نمی‌شود.

 

انواع سقف ساختمانی روفیکس

از انواع سقف‌های جدید ساختمانی به حساب می‌آید که دارای قالبی ماندگار است و در اصل نوعی دال بتنی آرمه مرکب بتنی به شمار می‌رود. این سقف‌ها در اصل از نوعی صفحه فلزی مشبک ساخته می‌شوند که در آن پروفیل‌های طولی به شکل موازی در فاصله‌های معین در آن تعبیه می‌شوند. در این سقف امکان اجرای همزمان سقف‌ها وجود دارد و نیازی به شمع و جک ندارد و از وزن کمی برخوردار است. سقف روفیکس را می‌توان در انواع ساختمان‌های مسکونی، اداری واستفاده کرد. از دیگر سقف‌های رایج در صنعت ساختمان‌سازی می‌توان به مواردی همچون سقف سیاک، سقف پیش تنیده، سقف تیردال، سقف کامپوزیت، سقف چوبی و اشاره کرد که هرکدام از ویژگی‌ها، مزیت‌ها و معایب ویژه‌ای برخوردار بوده و می‌توانند در ساختمان‌های مختلفی استفاده شوند.  خرید بلوک یونولیت و استفاده از آن در سقف‌ها امروزه رواج بالایی دارد چرا که به کاهش وزن، افزایش سرعت ساخت، افزایش مقاومت، عایق‌بندی ساختمان و کمک می‌کند.

 

 

 

 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید