برگه مجری

برگه مجری

برگه مجری

برگه مجری چیست؟

برای انجام هر کاری لازم است یک مجری وجود داشته باشد. برای انجام عملیات‌های ساختمانی نیز همچون دیگر کارها نیاز به یک مجری احساس می‌شود. اینجاست که مفهوم برگه مجری رنگ می‌گیرد.

در واقع برای شروع یک عملیات ساختمانی کارفرما باید فردی را به عنوان مجری پروژه معرفی کند. مجری پروژه نیز باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد.

اولین کاری که این مجری می‌کند تهیه برگه مجری است. اما این برگه نیز دارای ویژگی‌های خاصی است. آن هم به این دلیل که هر سند ساختمانی باید ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد!

در واقع اگر شما یک مجری برای شروع عملیات ساختمانی نداشته باشید؛ کار شما از نظر قانونی صحیح نیست. بنابراین امکان دریافت سندهای قانونی مثل پایان کار و یا سند ملک را نخواهید داشت. اگر شما برای پروژه خود نیاز به مجری دارید می توانید از طریق  شماره‌های تماس و دیگر راه‌های ارتباطی برگه مجری تهیه فرمایید.

 

مجری کیست؟

در یک تعریف ساده می‌توان گفت مجری فرد حقیقی یا حقوقی است که مسئولیت اجرای پروژه را در اختیار دارد. البته این یک تعریف خام است.

مجری یکی از نمایندگانی است که کارفرما در محل پروژه دارد. او به تمامی مواردی که مربوط به بخش‌های فنی ساختمان است نظارت می‌کند. همین مورد اختیارات و مسئولیت‌های بسیاری را برای او به ارمغان می‌آورد.

برای مثال مجری پروژه باید تمام مسئولیت خطرات ناشی از اشتباهات فنی را قبول کند. همچنین در صورتی که مشکلی از نظر قانونی ایجاد شود؛ مجری پروژه باید به استناد برگه مجری به مراجع ذی ربط پاسخگو باشد.

مجری پروژه مسئولیت‌های مختلفی دارد. مسئولیت‌هایی که به قبل، حین و پس از اجرای پروژه تقسیم بندی می‌شوند.

 

اقدامات مندس مجری در زمان شروع پروژه

اولین کاری که مهندس مجری باید انجام دهد نصب یک تابلو است. در این تابلو باید تمام مشخصات اصلی پروژه درج شده باشد. از جمله مشخصات اصلی می‌توان به متراژ کار، تعداد طبقات و است.

این تابلو باید در اندازه‌های مشخصی باشد. این اندازه‌ها توسط سازمان نظام مهندسی اعلام شده است. از سوی دیگر این تابلو باید طوری قرار گیرد که به سادگی قابل مشاهده باشد. از این رو تابلو را با فاصله مناسب در معابر عمومی نصب می‌کنند.

اقدام بعدی که هر مجری عملیات باید انجام دهد بیمه کردن ساختمان است. بیمه کیفیت اجرای ساختمان بیمه‌‌ای است که برای این منظور در نظر گرفته شده است. هزینه این بیمه هر سال اعلام می‌شود.

دفتر مهندسی فردی که مسئولیت مهندسی مجری ساختمان را بر عهده دارد باید در یک مکان مشخص باشد. همچنین در صورتی که مکان دفتر تغییر کرد؛ باید در سریع‌ترین زمان ممکن مراتب اطلاع داده شود.

مهم‌ترین کاری که یک مهندس مجری ساختمان باید در زمان شروع پروژه انجام دهد؛ تهیه برگه مجری است. این برگه نشان دهنده تمام مسئولیت‌های مهندس مجری می‌باشد.

 

برگه مجری چیست؟

در واقع برگه مجری به معنی قراردادی است که میان کارفرما و مجری ساختمان بسته می‌شود. طی این قرارداد تمام وظایف مربوط به مهندسی مجری به فرد حقیقی یا حقوقی موردنظر واگذار می‌شود.

این برگه از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که طی آن مسئولیت و اختیارات بالایی به مهندس مجری داده می‌شود. از سوی دیگر در صورتی که این برگه وجود نداشته باشد؛ ساختمان توان دریافت پایان کار ندارد.

برای اینکه کار تهیه این برگه ساده‌تر باشد و همچنین اطلاعات آن از همخوانی برخوردار باشند؛ شهرداری هر ساله این برگه‌ها را منتشر می‌کند. شما می‌توانید به سادگی یکی از این برگه‌ها را تهیه و آن را به امضای طرفین برسانید.

نکته مهم این است که بخش‌های مهم این سند باید حتماً پر شوند. از جمله بخش‌های مهم آن می‌توان به امضای طرفین و اطلاعات شناسنامه‌‌ای آن‌ها اشاره کرد.

 

آیا برگه مجری پایه قانونی دارد؟

در واقع اصل این برگه برای اجرای درست قوانین تدوین می‌شود. بنابراین مسخره است اگر اجرای آن نیازمند به یک قانون قدرتمند در کشور نباشد!

قانون برگه مجری در سال ۱۳۷۴ تصویب شد. این دقیقاً همان زمانی بود که قانون نظام مهندسی به نوعی تکامل رسیده و تصویب گردید. یکی از اصلی‌ترین مصوبه‌های این قانون داشتن برگه سبزها بود.

یکی از این برگه سبز‌ها برگه مجری می‌باشد. البته لازم است بدانید برگه سبز‌ها اسنادی هستند که باید در هر ساختمان صرف نظر از کاربری ساختمان وجود داشته باشند.

برگه سبز‌ها به برگه‌هایی می‌گویند که سند‌های اصلی ساختمان هستند. این برگه‌ها اگر در ساختمان وجود نداشته باشند ساختمان به طور غیرقانونی رشد کرده است. در ادامه به تعدادی از برگ سبزها اشاره می‌کنیم:

  • برگه تعهد برق و الکترونیک
  • برگه تعهد معماری
  • برگه تعهد طراحی ساختمان
  • برگه مجری یا همان برگه تعهد مجری
  • و

این برگه‌ها به نوعی مشخص کننده مسئولیت‌های مهندسان ساختمان می‌باشند. بنابراین لزوم داشتن آن‌ها در تمام ساختمان‌ها اعم از تجاری و غیر تجاری احساس می‌شود.

از طرفی این قانون شامل اصول دیگری نیز می‌شود. طی این قانون به افرادی که آن را اجرا می‌کنند نیز به طور مفصل اشاره شده است. به طوری که در آن می‌بینیم:

از تاریخی که وزارت مسکن و شهرسازی با کسب نظر از وزارت کشور در هر محل حسب مورد اعلام نماید، اشتغال اشخاص حقیقی و حقوقی به آن دسته از امور فنی در بخش‌های ساختمان و شهرسازی که توسط وزارت یاد شده تعیین می‌شود مستلزم داشتن صلاحیت حرفه‌ای است. . .

بند بالایی شامل بند چهارم این قانون می‌باشد. اما در ادامه این قانون به تفضیل درباره برگه مجری و فردی که این کار را برعهده می‌گیرد توضیح داده شده است. بند بعدی شامل بند ۳۳ این قانون است:

اصول و قواعد فنی که رعایت آن‌ها در طراحی، محاسبه، اجرا، بهره‌برداری و نگهداری ساختمان‌ها به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره‌دهی مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی ضروری است، به وسیله وزارت مسکن و شهرسازی تدوین خواهد شد. حوزه شمول این اصول و قواعد و ترتیب کنترل اجرای آنها و حدود کنترل اختیارات و وظایف سازمانها ترویج این اصول و قواعد در هر مبحث به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به وسیله وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. مجموع اصول و قواعد فنی و آیین‌نامه کنترل و اجرای آن‌ها مقررات ملی ساختمان را تشکیل می‌دهند. . .

با این تفاسیر می‌توان گفت وظایف فردی که برای برگه مجری در نظر گرفته می‌شود به طور مفصل در قانون آمده است. قانونی که برای عموم مردم و مسئولیت لازم الاجرام می‌باشد.

 

از کجا می‌توانیم برگه مجری تهیه کنیم؟

همانطور که اشاره شد این برگه باید توسط یک مهندس امضا شود. اما فرم‌های آماده‌‌ای هم هستند که شهرداری آن‌ها را منتشر می‌کند. شما باید طبق همین فرم‌ها اطلاعات را آماده کرده و به مراجع مربوطه اطلاع دهید.

این فرم‌ها را می‌توانید به سادگی تهیه کنید. اما آنچه تا به اینجا از اهمیت آن با خبر شده‌‌اید فردی است که برای این کار انتخاب می‌کنید. او باید یک مهندس با کفایت باشد.

به این معنی که پروانه نظام مهندسی او باید در دسترس باشد. حتی در برخی برگه سبز‌ها لازم است شماره پروانه نظام مهندسی او در برگه مجری درج شود.

توجه داشته باشید که می‌توانید به صورت شخصی یک مهندس مجری پیدا کنید. اما این کار علاوه بر هزینه‌های زائدی که برایتان به همراه دارد؛ امنیت کار را کاهش می‌دهد.

از این رو توصیه می‌شود از شرکت‌هایی استفاده کنید که مهندسان در کنار هم کار می‌کنند. این شرکت‌ها به معرفی مهندس به شما می‌پردازند.

نکته مثبت دیگری که می‌توان برای استفاده از اشخاص حقیقی برای این کار در نظر گرفت؛ این است که می‌توان چندین پروژه را به طور همزمان مدیریت کرد. کافی است تمام پروژه‌ها را به یک شرکت بسپارید.

از سوی دیگر شرکت مسئول معرفی شخصی است که به ساختمان شما مراجعه می‌کند. بنابراین می‌توان از هر گونه اشتباهات فردی و یا مشکلات اخلاقی که افراد می‌توانند برای پروژه ایجاد کنند اطمینان یافت.

 

هزینه برگه مجری چقدر است؟

این برگه نیز همچون دیگر اسناد دولتی نیاز به خریدن دارد. به این معنی که زمانی که شما به شرکت برای انتخاب مهندس مراجعه می‌کنید؛ باید هزینه‌‌ای پرداخت کنید.

این هزینه هر سال توسط سازمان نظام مهندسی تعیین و ابلاغ می‌شود. از سوی دیگر حقوق مهندسی که برای نظارت به ساختمان شما مراجعه می‌کند را نیز باید پرداخت کنید.

بنابراین می‌توان گفت هزینه برگه مجری شامل هزینه دستمزد مهندس و هزینه خرید برگه می‌شود. در صورتی که نیاز به خرید این برگه داشتید می‌توانید به سایت خدمات مهندسی مراجعه کنید.

برگه مجری یکی از لازمه‌های هر پروژه است. نیازی که با استفاده از شرکت‌های مهندسی می‌توان آن را بر طرف کرد. در این مقاله به اطلاعاتی کلی درباره این برگه اشاره کردیم.

 

 

 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید