مبحث 20 مقررات ملی ساختمان علائم و تابلو ها

  • صفحه اصلی
  • مبحث 20 مقررات ملی ساختمان علائم و تابلو ها
مبحث 20 مقررات ملی ساختمان علائم و تابلو ها

مبحث 20 مقررات ملی ساختمان علائم و تابلو ها

مبحث 20 مقررات ملی ساختمان، مربوط به علائم و تابلوها است. این مبحث هدف دارد که پیام‌رسانی در محیط زندگی مردم را به نحو موثر و مطلوب، توسط تابلوها و علائم، تامین نماید. همچنین در محل‌هایی که احتمال خطری تهدید کننده برای سلامت و ایمنی افراد وجود دارد، علائم هشدار دهنده نصب کند

بخش های مبحث 20 مقررات ملی ساختمان:

بخش اول مبحث 20: مقدمه که شامل هدف، حوزه کاربرد، تعاریف و اصطلاحات، نظارت بر طراحی، ساخت و بهره‌برداری از علائم و تابلوها است.

بخش دوم مبحث 20: الزامات عمومی که شامل اصول طراحی، اصول ساخت، اصول نصب و تعویض، اصول نگهداری و بازرسی، اصول حذف و جایگزینی علائم و تابلوها است.

بخش سوم مبحث 20: الزامات خاص که شامل علائم هشدار دهنده، علائم راهنمایی و رانندگی، علائم راهبری و اطلاع رسانی، علائم فرودگاه‌ها و پایانه‌های هوایی، علائم فضای سبز شهری است.

بخش چهارم مبحث 20: الزامات خاص برای تابلوهای تبلیغاتی که شامل اصول طراحی، ساخت، نصب و نگهداری تابلوهای تبلیغاتی است.

بخش پنجم مبحث 20: پیوست‌ها که شامل الگو‌های علائم هشدار دهنده، الگو‌های علائم راهنمایی و رانندگی، الگو‌های علائم راهبری و اطلاع رسانی، الگو‌های علائم فضای سبز شهری است.

پیوست های مبحث 20 مقررات ملی ساختمان:

پیوست‌های مبحث 20 مقررات ملی ساختمان، شامل الگو‌های علائم هستند که برای استفاده در طراحی، ساخت و نصب علائم و تابلوها ارائه شده‌اند. این الگو‌ها شامل ابعاد، رنگ، شکل، نوشته و نمادهای مورد نیاز برای هر نوع علامت هستند. پیوست‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

پیوست الف: الگو‌های علائم هشدار دهنده که شامل علائم اخطار، توقف، تقدیر، تحریم و اجبار است.
پیوست ب: الگو‌های علائم راهنمایی و رانندگی که شامل علائم اولویت، تنظیم حرکت، اطلاعات محلی، هدایت و راهبری، خدمات و تسهیلات، اطلاعات توریستی و آموزشی است.
پیوست ج: الگو‌های علائم راهبری و اطلاع رسانی که شامل علائم هدایت و راهبری در فضاهای عمومی، علائم اطلاع رسانی در فضاهای عمومی، علائم هدایت و راهبری در ساختمان‌ها، علائم اطلاع رسانی در ساختمان‌ها است.
پیوست د: الگو‌های علائم فضای سبز شهری که شامل علائم هشدار دهنده، علائم راهنمایی و رانندگی، علائم اطلاع رسانی در فضای سبز شهری است.

__________________________________________________________________
مبحث ۱۸ مقررات ملی ساختمان (عایق بندی و تنظیم صدا در ساختمان‌ها)
مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان (تاسیسات مکانیکی)
مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان (لوله کشی گاز طبیعی)
آموزش ثبت نام در سامانه سپامک (صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی)
دوره های آموزشی آزمون نظام مهندسی

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید