معرفی دیوار پیش ساخته و انواع آن

معرفی دیوار پیش ساخته و انواع آن

معرفی دیوار پیش ساخته و انواع آن


معرفی دیوار پیش ساخته و انواع آن

دیوار پیش ساخته جز سازه‌هایی است که از آن برای تسریع در فرایند ساخت و ساز استفاده میشود. امروزه خیلی از افراد به دنبال ساخت و سازهایی با قیمت مناسب و کیفیت بالا هستند که بتوان در کم‌ترین زمان آن‌ها را به مرحله بهربرداری برساند. برای سرعت بخشیدن در فرایند ساخت و ساز از انواع متفاوت دیوارهای پیش ساخته استفاده میشود. دیوارهای پیش ساخته از متریال مختلفی  مثل ساندویچ پانل، چوب، بتن، آجر، سنگ و... ساخته میشوند. افرادی که اقدام به بازسازی ساختمان‌ها میکنند با استفاده از دیوار پیش ساخته در هزینه و وقت صرفه جویی کنند. در ساخت خیلی از دیوارهای پیش ساخته از میلگرد استفاده میشود. به همین خاطر قیمت آهن آلان و قیمت میلگرد از عوامل تاثیر گذار در هزینه‌های تولید این سازه می‌باشد.

 

دیوار پیش ساخته

این دیوار در ابعاد و اندازه و جنس‌های متفاوت با توجه به نظر مشتری آماده می‌شود و تنها در نقاط متفاوت ساختمان نصب می‌شود. دیوار پیش ساخته یکی از مصالحی است که این روزها خیلی در صنعت ساختمان سازی مورد توجه  قرار گرفته. این دیوار یک سازه آماده است که موجب سرعت بخشیدن به روند ساخت و ساز میشود. این دیوارها نسبت به به دیگر سازه‌ها وزن سبک‌تری  دارند که موجب کم شدن وزن ساختمان میشود. دیوار پیش ساخته به طورت آماده به محل پروژه انتقال داده میشود و در قسمت‌های لازم نصب میشود. این دیوارها در ابعاد و اندازه و جنس‌های متفاوت تولید می‌شود. جایگزین خوبی برای دیوارهای سنتی، خشتی، سفالی و آجری محسوب می‌شوند.

 

انواع دیوار پیش ساخته

دیوارهای پیش ساخته هم جنس‌های مختلفی دارند و هم در تنوع زیاد تولید می‌شوند. به همین خاطر انواع متفاوتی از آن وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم

 

دیوار پیش ساخته بتنی

این نوع دیوار یکی از پرکاربردترین نوع دیوارها است که از مواردی مثل سیمان، سنگدانه، آب، افزودنی و میلگرد در آن استفاده میشود. نصب این نوع دیوار راحت و آسان است و نگهداری آن احتیاج به صرفه هزینه زیادی ندارد. استفاده از این دیوار ها میتواند هزینه تمام شده برای اجرای نما را تا میزان بسیاری کم کند. چون این دیوارها از دو طرف نما شده. دیوار پیش ساخته بتنی تنها در محل نصب میشود و احتیاج به عملیات‌های کروم بندی وگچ زنی ندارد. که در ساخت این دیوارها از میلگرد ۱۶ استفاده می‌شود.

 

دیوار پیش ساخته گچی

یک نوع دیگر از این سازه دیوار پیش ساخته گچی است. این دیوارها از ترکیب شدن الیاف سبک مثل پلی اورتان و پشم و شیشه با آب و گچ ساخته می‌شوند. این دیوارها غیرباربر هستند و باید در نقاطی که بار به آنها وارد نمیشود استفاده شوند. گچی که در ساخت این دیوارها به کار می‌رود دانه ریز بوده و حساسیت‌زا نیست. این دیوارها در کم کردن وزن سازه نقش زیادی دارند و بیشتر برای جداسازی بخش‌های داخلی ساختمان استفاده میشوند. این دیوار خاصیت ضد رطوبت دارد و اغلب در آشپزخانه، سرویس بهداشتی و قسمت‌هایی که رطوبت بیشتری دارد استفاده میشود. این دیوار انواع مختلفی دارد توپر، سوراخ‌دار، مسلح و ضد آب تولید می‌شود. طول این دیوار معمولاً از یک متر بیشتر استو عرض آن ۵۰ الی ۱۵۰ میلی متر است. نحوه نصب این دیوارها اینگونه است که پنل‌های گچی به شکل کام و زبانه کنار یکدیگر قرار میگیرند و با استفاده از ملاتی که ماده اصلی آن گچ است به همدیگر متصل می‌شوند.

 

دیوارپیش ساخته کناف

این نوع دیوار برای جداسازی قسمت‌های داخلی ساختمان کاربرد دارد. در دکوراسیون داخلی سازه‌ها مثل دکوراسیون انواع سقف‌ها به کار می‌رود. کناف نوعی صفحه روکشدار است که بوسیله شرکت خارجی کناف تولید می‌شود. اجرای این دیوارها به دو روش بدون سیستم سازه‌ای و با سیستم سازه‌ای انجام می‌شود. این دیوار به عنوان عایق حرارتی و صوتی است. از مزایای این دیوار نصب آسان، امکان تعمیر آن، سرعت اجرا، دوستدار طبیعت بودن ومقرون به صرفه بودن آن می‌باشد. کناف در اجرای سقف کاذب یکی از متریال‌های مطرح و پر مصرف است.

 

دیوار پیش ساخته چوبی

این نوع دیوار بیشتر برای ساخت ساختمان‌های چوبی و کلبه و یا تزیینات و دکوراسیون داخلی سازه‌ها استفاده میشود. وزن این دیوارها خیلی سبک بوده و گزینه مناسبی برای استفاده دکوراسیون داخلی و خارجی انواع سازه‌های پیش ساخته چوبی زیبایی و حس خوبی را به فضا منتقل میکنند. برای بالابردن استحکام دیوارهای چوبی آن‌ها را در دیوارهای باربر مستقیم به پی وصل میکنند.

 

دیوار ساندویچ پانل

این نوع دیوار یکی از مصالح مدرن در صنعت ساختمان است. با استفاده از دیوارهای ساندویچ پانل میشود فضاهای مجزایی را در داخل ساختمان‌ها بوجود آورد. این دیوار دو لایه ورق و یک هسته عایق دارد. بخاطر داشتن کیفیت و ویژگی‌های منحصر به فرد و همچنین به روز بودن و پرکاربرد ترین مصالح. اکنون در ساختمان‌سازی برای پوشش دیوار و دیگر موارد استفاده میشود. این دیوار طول عمر و مقاومت بالایی دارد و عایق حرارت و صدا میباشد. از این نوع دیوار برای تولید کانکس استفاده می‌شود.

 

دیوار پیش ساخته یونولیتی

یک نوع دیگر از این دیوار، دیوار پیش ساخته یونولیتی است، از شبکه‌های فلزی  و فوم پلی استایرن یا همان یونولیت ساخته میشود. نام دیگر این دیوار ۳دی پانل است که در این سازه از درون یونولیت‌ها میلگرد هبور میکند. این سازه خاصیت ضد آب دارد و مانع از رشد موجودات مکروسکوپی و قارچ می‌شود. اگر این دیوارها در مناطق مرطوب استفاده شود باید شبکه فلزی آن را از فولاد گالوانیزه یا ورق‌های گالوانیزه تولید کرد. برای نصب این سازه باید آرماتور به فونداسیون وصل شود.


کاربردهای دیوار پیش ساخته

همانطور که از اسم این دیوار معلوم است سازه‌ای است که از قبل آماده و تهیه شده و تنها در نقاط مناسب نصب می‌شود. این دیوارها در مقابل آب و رطوبت از مقاومت زیادی برخوردارند. برای استفاده در نقاط متفاوت سازه‌ها مثل دیواره استخر، دیوار کشی دور محوطه‌ها به کار می‌رود. دیوارهای پیش ساخته در برابر وقایع طبیعی پایداری خیلی خوبی از خودشان نشان میدهند. این دیوارها در احداث مسکن‌های پیش ساخته، سوله‌ها و کارخانه‌ها به کار میروند. این امکان وجود دارد که بعد از منحل شدن یک مکان دیوارهای پیش ساخته برداشته شوند و به مکان دیگری منتقل شوند.

 

مزایای دیوار پیش ساخته

§         مقاومت در برابر نفوذ حشراتی مثل موریانه

§         حذف مصالح بنایی مثل گچ و خاک و راحت‌تر شدن وجود آوردن تغییرات در دکوراسیون داخلی

§         صرفه جویی در مصرف انرژی

§         سهولت در نصب

§         کمتر بودن خسارت در زمان زلزله به علت سبک بودن

§         عآیق صوتی وحرارتی مناسب

§         سبک سازی و عدم ایجاد بار اضافه

§         قابلیت تعویض و تعمیر قطعات

§         عدم نیاز به استفاده از نیروی انسانی و بکارگیری ماشین آلات در ساخت این دیوارها

§         وزن کم و انتقال راحت آن‌ها به محل مورد نظر

§         تاثیر پذیری کم آن‌ها در مقابل شرایط متفاوت آب و هوایی

§         سازگاری آن‌ها با محیط زیست

§         صرفه جویی در وقت و سرع بخشیدن به روند ساختمان سازی

 

معایب دیوار پیش ساخته

همانطور که از مزایای این دیوار گفته شد حال می‌خواهیم از معایب این دیوار بگوییم.

یکی از معایبی که این سازه دارد هزینه زیاد آن برای راه اندازی کارخانه تولید کننده است. برای تولید دیوارهای پیش ساخته ماشین و دستگاه‌های پیشرفته‌ای لازم است که سرمایه زیادی نیاز دارد. همچنین برای حمل و نقل و انتقال این دیوارها در صورتی که محل پروژه دور باشد باید از ماشین آلات و تریلرها استفاده شود؛ که هزینه و کرایه حمل خیلی بالایی دارد و همچنین این دیوارها باید بدون هیچ آسیبی به محل ساختمان انتقال داده شوند که این موضوع حمل و نقل این محصول را سخت‌تر میکند. در کل نسبت به دیوارهای سنتی هزینه بیشتری دارند. ولی این هزینه باقی میماند و میشود در مکان دیگری از آن استفاده کرد.

 

دیوار پیش ساخته سبک

سبک بودن دیوار پیش ساخته برای خریداران این محصول اهمیت زیادی دارد. چرا که هرچه دیوار سبک تر باشد حمل و نقل راحت تری دارد و بار کمتری را به سازه وارد میکند. البته هرچه وزن سبک تر باشد مقاومت آن کاهش میابد. معمولاً این نوع دیوار پیش ساخته با توجه به وزن و میزان مقاومت و مقدار باربری انتخاب می‌شوند.

§         برای دیوار حیاط و محوطه‌ها و دیوارهایی که نقش باربری دارند فقط از دیوار پیش ساخته بتنی استفاده می‌شود.

§         از دیوارهای با وزن و میزان مقاومت متوسط مانند دیوار ساندویچ پانل و گچی و کناف برای تیغه کشی فضای داخلی هم استفاده می‌شود.

§         از سبک‌ترین دیوارهای پیش ساخته مانند دیوار چوبی، یونولیت و کناف برای جدا سازی فضاهای داخل ساختمان استفاده می‌شود. این دیوارها باربر نیستند بنابراین احتیاج به استحکام زیاد نداریم. علاوه بر آن زیبایی بصری دارند که در جهت تکمیل دکوراسیون داخلی استفاده می‌شوند.

دیوار گچی، چوبی و یونولیت که در فضای داخلی ساختمان استفاده می‌شود از سبک‌ترین دیوارهای پیش ساخته هستند و ظیفه باربری ندارند. سنگین ترین نوع دیوار پیش ساخته نوع بتنی آن است که معمولاً برای دیوار حیاط و محوطه‌ها استفاده می‌شود. دیوار پیش ساخته بتنی در برابر وزن بیشتری که دارد مقاومت و استحکام بیشتری هم دارد و به همین خاطر در محیط‌های خارج از سازه استفاده می‌شود.

دیوارهای پیش ساخته سبک به ترتیب وزن کمتر:

§         دیوار پیش ساخته یونولیتی

§         دیوارپیش ساخته چوبی

§         دیوار پیش ساخته گچی و کناف

§         دیوار پیش ساخته ساندویچ پانل

§         دیوار پیش ساخته بتنی

دیوار پیش ساخته برای محصور کردن محوطه‌ها و جداسازی فضاها در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. معمولاً دیوارهای پیش ساخته که در فضای داخلی سازه‌ها استفاده میشود از نوع گچی یا کناف یا ساندویچ پانل هستند. دیوارها که در فضای خارجی و حیاط‌ها استفاده می‌شوند دیوار پیش ساخته بتنی هستند. مهم‌ترین مزیت این دیوارها این است که قابلیت جابه جایی دارند.

 

دیوار آماده برای خانه

دیوار آماده و دیوار پیش ساخته هیچ فرقی باهم ندارند. دیوار آماده برای خانه به این معنی است که پیش ساخته شده و آماده نصب در محل دیوار می‌باشد. جنس دیوار آماده به محل استفاده و کاربرد آن بستگی دارد. گاهاً برای دیوارهای داخلی خانه که بارکش نیستند از دیوارهای پیش ساخته سبک و دکوری مانند دیوار آمده چوبی یا کناف یا شیشه استفاده می‌شود. این دیوارها علاوه برب زیبایی جداکننده فضاهای داخلی هم هستند. برای مواردی که احتیاج به استحکام بیشتری است مانند دیوار حیاط، دیوار کانکس، دیوار خارجی ساختمان و غیره از دیوار آماده بتنی یا ساندویچ پانل استفاده می‌شود. این دیوارها وزن و استحکام بیشتری دارند. مقاوم‌ترین نوع دیوار آماده نوع بتنی آن است.

 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید