ضواط حیاط خلوت، راه پله و بالکن ها

ضواط حیاط خلوت، راه پله و بالکن ها

ضواط حیاط خلوت، راه پله و بالکن ها

تسهیلات مربوط به حیاط خلوت و راه پله:

جهت تسهیل در امور مراجعین و افزایش سطح مفید و قابل استفاده بنای احداثی در املاک و بهره­‌وری بیشتر از ساختمان­های احداثی که صرفاً به صورت مسکونی می­باشد مقررات ذیل ملاک عمل است.

(بندهای 1 و 2 بخشنامه شماره 10232/10 مورخ 15/4/67 مبنی بر عدم محاسبه سطوح راه پله و سطوح حیاط خلوت و همچنین 10٪ مساحت دیوارها (در پلاک­های با مساحت کمتر از 330 مترمربع) در ساختمان­های مسکونی لغو و کان لم یکن اعلام می­گردد.

بدیهی است ضوابط مربوط به نورگیری آشپزخانه بیش از 3٪ مساحت زمین و نورگیری اتاق­های اصلی بیش از 6٪ مساحت زمین و کلاً حیاط خلوت­ها با مساحت 25 مترمربع و بیشتر و برخوردار از ابعاد مقرر، کماکان جزء تراکم محاسبه نمی­گردند.)

بند 3- ارتفاع تمام شده پیلوت تا 40/2 متر به شرط استفاده جهت پارکینگ بلامانع است و درصورتی که زیرزمین احداث نگردد ارتفاع اولیه تا 60/2 متر به شرط اینکه سطح فونداسیون تا 60 سانتی‌متر پايين­تر از گذر باشد، بلامانع است.

بند 4- در صورتی که پروانه ساختمانی، جهت احداث پیلوت و زیرزمین تواماً صادر شود، ارتفاع تمام شده پیلوت تا 40/2 متر بلامانع بوده و در این حالت به جهت لوله­کشی­های مورد لزوم ارتفاع اولیه زیرزمین به شرط استفاده براساس پروانه تا 3 متر و ارتفاع تمام شده 60/2 متر بلامانع است.

تبصره:

ارتفاع تمام شده اتاق تاسیسات در زیرزمین تا 3 متر بلامانع است.

بند 5- فاصله داخل به داخل ستون­ها جهت پارک دو اتومبیل حداقل 50/4 متر با مانوراصلی 5 متر (محور تا محور ستون) بلامانع است.

بند 6- احداث بنا جهت سرایداری (به صورت مشاع و غیرقابل تفکیک) به مساحت 40 مترمربع در صورت دارا بودن شرایط بهداشتی فقط در زیرزمین و بدون احتساب در تراکم در ساختمان ­هائی که تعداد واحدهای مسکونی آن 6 واحد بیشتر می­باشد بلامانع است.

بند 7- به منظور تعبیه نور زیرزمین در پلاک­هائی که پیلوت و زیرزمین تواماً احداث خواهد شد ایجاد شیب معکوس جهت نورگیری زیرزمین تا حد مجاز (90 سانتیمتر) بلامانع می­باشد.

 

ضوابط حیاط خلوت­ها:

1- حیاط خلوت­هايی که برای تأمین نور اتاق­های اصلی ساختمان، مانند نشيمن، نهارخوري، خواب و غيره پيش‌بيني مي‌گردد، مي‌بايستي داراي حداقل مساحت 12 مترمربع با حداقل 3 متر عرض بوده و براي زمين‌هاي كمتر از 200 مترمربع 6% مساحت زمين كافي است.

2- حياط خلوت‌هايي كه براي تامين نور آشپزخانه و يا انبار، به مساحت بيشتر از 6 مترمربع پيش‌بيني مي‌شود با حداقل عرض 2 متر بوده و براي زمين‌هاي كمتر از 200 مترمربع 3% مساحت زمين كافي است.

3- مساحت و ابعاد حياط خلوت‌هايي كه در فوق آمده، براي ساختمان‌هاي معمولي با ارتفاع 5 طبقه مي‌باشد.

4- در صورت پيش‌بيني حياط خلوت در شمال پلاك‌هاي شمالي، حداقل عرض لازم 3 متر خواهد بود، براي زمين‌هاي كمتر از 200 مترمربع، حداقل عرض 2 متر مي‌باشد.

5- در مواردي كه اتاق‌هاي اصلي از دو واحد مسكوني مستقل، از يك حياط خلوت نور مي‌گيرند، فاصله پنجره آن‌ها از هم، نبايد كمتر از 6 متر باشد.

6- در مواردي كه آشپزخانه و اتاق از دو واحد مسكوني مستقل و يا آشپزخانه آن‌ها از يك حياط خلوت نور مي‌گيرند، فاصله پنجره‌هاي مقابل آن‌ها از هم نبايستي كمتر از 4 متر باشد.

7- مفاد بند 5 و 6 جهت ساختمان‌هاي تا 6 طبقه از كف ملاك عمل بوده و جهت ساختمان‌هاي بيش از 6 طبقه بايستي نورگيري اتاق‌ها، به صورت منطقي پيش‌بيني شده، به نحوي كه مورد قبول شوراي معماري منطقه باشد. (كتابچه ضوابط سال1367)

محاسبه سطوح راه‌پله و حياط خلوت در ساختمان‌هاي مسكوني:

بدينوسيله بندهاي1و 2 بخشنامه شماره 10232/10 مورخ 1/4/67 مبني بر عدم محاسبه سطوح راه‌پله و سطوح حياط خلوت و همچنين 10% مساحت ديوارها (در پلاك‌هاي با مساحت كمتر از 330 مترمربع) در ساختمان‌هاي مسكوني لغو و كان‌لم يكن اعلام مي‌گردد.

بديهي است ضوابط مربوط به نورگيري آشپزخانه بيش از 3% مساحت زمين و نورگيري اطلاق‌هاي اصلي بيش از 6% مساحت زمين و كلاً حياط خلوت‌ها با مساحت 25 مترمربع و بيشتر و برخوردار از ابعاد مقرر، كماكان جزء تراكم محاسبه نمي‌گردند.

شايان ذكر است پروانه‌هاي ساختماني كه قبل از ابلاغ اين بخشنامه صادر گرديده، ضوابط و مقررات گذشته همچنان در مورد آن‌ها ملاك عمل است.

ضوابط بالكن‌ها:

1- احداث پيش‌آمدگي و بالكن در گذرهاي كمتر از 12 متر مقدور نمي‌باشد.

2- احداث پيش‌آمدگي در خيابان‌هاي 12 متر تا 20 متر به عمق 80 سانتي‌متر و براي خيابان‌20 متر به بالا به عرض 120 سانتي‌متر مجاز مي‌باشد.

3- ارتفاع پيش‌آمدگي نسبت به كف پياده‌رو، نبايد از 5/3 متر كمتر باشد و سطح آن مطابق ضوابط مربوطه جزء تراكم محسوب خواهد شد.

4- پيش‌آمدگي ساختمان در همكف و طبقات، در خارج از 60% طول مجاز و در داخل زاويه 45 درجه، حداكثر به ميزان 2 متر بلامانع است (رعايت 60% مساحت الزامي است.)

5- پيش‌آمدگي روي پخ دوگذر در محدوده سند مالكيت، به ميزان حداكثر 5/1 متر عمود بر پخ و به شرط رعايت 5/3 متر ارتفاع از كف پياده‌رو بلامانع است.

6- طريقه محاسبه زيربنا و تراكم پيش‌آمدگي‌ها در داخل فضاي باز به قرار زير است:

الف- پيش‌آمدگي آخرين سقف ساختمان، به عنوان باران گير، جزء زيربنا محسوب نمي‌گردد.

ب- بالكن‌ها و تراس‌هاي مسقف، تا عمق 3 متر، چنانچه سه طرف آن باز باشد، يك دوم مساحت آن جزء زيربنا محسوب مي‌گردد، بديهي است مازاد بر عمق 3 متر تماماً زيربنا محسوب مي‌گردد.

ج- در صورتي كه پيش‌آمدگي سه طرف بسته باشد، دوسوم مساحت آن جزء زيربنا محاسبه مي‌گردد.

7- پيش‌بيني بالكن در حد مجاز (اعم از بسته و باز) در داخل پلاك مشروط بر اين كه از حدود پلاك و به معبر تجاوز نشود بلامانع است

______________________________________________________________

ممکن است به این مطالب نیز علاقه مند باشید:

گردش کار صدور انواع پروانه ساختمانی

ضوابط ساخت و ساز

 

تگ ها


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 1
  • Image
    حسین
    4/6/2024 3:44:47 PM

    حیاط خلوت خانه شمالی به چه شکل طراحی میشه


نظر خود را ثبت کنید