قالب بندی

قالب بندی

قالب بندی

قالب بندی برشی


اجرای قالب بندی دیوار برشی یک طرفه و دو طرفه

یکی از مراحل اجرای دیواربرشی قالب بندی است که اهمیت فراوانی دارد. مراحل اجرای این دیوار اینگونه است که اول آرماتور بندی انجام میشود و در محل اجرای دیوار قرار می‌گیرد سیستم قالب‌ها در اطراف دیوار بسته شده و عملیات بتن ریزی انجام می‌شود. قالب بندی در اطراف دیوار برشی موجب می‌شود دیوار در ابعاد سازگار و به آسانی شکل بگیرد.

 

دیوار برشی

دیوار برشی یکی از انواع سیستم‌های محافظتی ساخت و ساز است که سازه را در برابر حوادث طبیعی مثل زلزله، باد و فشار خاک در امان نگه میدارد. اگر در اجرا و ساخت دیوار برشی کوچک‌ترین خطایی رخ بدهد خسارت زیاد و جبران ناپذیری وارد می‌شود. دیوار برشی یکی از انواع دیوارها در ساخت و ساز است که وظیقه‌ی آن انتقال نیروها است. فرق آن با دیوار حائل این است که بارهای عمودی را تحمل می‌کند اما دیوار برشی بارهای جانبی یا کنار را منتقل میکند. به طور کلی دیوار برشی در ساختمان‌های بلند در معرض باد جانبی و نیروهای لرزه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سازه‌های اسکلت‌دار بتن مسلح، با زیاد شدن ارتفاع سازه، تاثیر نیروهای باد اهمیت زیادی خواهد داشت.

 

نحوه قالب بندی دیوار برشی

برای جلوگیری از خطرهای احتمالی و  ایمن کردن یک سازه از دیوار برشی استفاده می‌کنند. برای اجرای دیوار برشی اول آرماتوربندی میکنند. آرماتورها باید در فاصله استاندارد قرار بگیرند و سایز میلگردها متناسب با فشارهای وارده انتخاب شوند. میزان خاموت و میلگردهای طولی استفاده شده نباید کم‌تر از استاندارد باشد. بتن نباید ضخامتش از ۳ سانتی متر کمتر باشد چون در غیر این صورت سازه شما هیچ امنیتی ندارد و در خطر است. زمانی که آرماتوربندی تمام شد باید قالب بندی دیوار برشی را شروع کرد. به دو صورت قالب بندی از دیوار برشی استفاده می‌شود، قالب فلزی و چوبی. قالب‌های فلزی به خاطر داشتن استحکام بالاتر رایج‌تر هستند. معمولاً این قالب‌ها در سایزهای متفاوتی هستند.

قالب بندی دیوار برشی یک طرفه

زمانی که به یک طرف دیوار دسترسی نداشته باشیم و امکان انجام قالب بندی ساختمان نباشد باید از قالب بندی یک

طرفه استفاده کرد. برای اجرا کردن قالب بندی یک طرفه وقتی به جهت جایگیری قالب دسترسی نداریم یونولیت یا پلی استایرن قرار می‌دهیم. در قسمتی دیگر پانل‌ها را به وسیله پین و گوه تثبیت می‌کنند و بعد از آن پشت بندهای افقی در یک راستا قرار‌ می‌دهند. از سولجرها برای یک راستا قراردادن پانل‌ها در جهت عمودی استفاده می‌شود. از پشت بندهای مورب هم در فاصله‌های مناسب در قالب یک طرفه استفاده می‌کنند. یکی از مشکلات قالب یک طرفه در رفتن قالب است.


قالب بندی دیوار برشی دو طرفه

قالب بندی دیوارها برای اجرای دیوار برشی، دیوار حائل و دیوار پیش ساخته انجام می‌شود که به طور کلی به دو روش

صورت می‌گیرد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

روش اول

قالب‌های یک ردیف قائم به صورت یک در میان سوراخ دار برای عبور بولت‌ها انتخاب می‌شوند.

روش دوم

قالب‌ها بدون سوراخ هستند و عرض آن‌ها ۵۰ سانتی متر است. یک ردیف قالب سوراخ‌دار که عرض آن ۱۰ سانتی‌متر اسن بین آن‌ها اضافه میشود. انتخاب روش قالب بندی بستگی به پیمانکار دارد وگرنه هر دو روش پر تکرار و رایج است.

بعد از انتخاب روش قالب بندی دیوارها و آماده سازی تجهیزات، قالب بندی آغاز می‌شود. پس از آن که قالب‌ها در یک سمت دیوار قرار گرفتن و آن‌ها را وصل کردند موقع نصب بولت‌ها می‌شود. اول باید لوله پولیکا مناسب ضخامت دیوار برشی بریده شود و بولت‌ها را درون آن‌ها قرار بدهند. علت قرار گرفتن بولت در لوله پولیکا بخاطر این است که بعد از خشک شدن بتن در آمدن بولت‌ها راحت باشد. بولت‌ها از نزدیک شدن قالب‌ها به هم جلوگیری میکنند و در اتمام کار از بتن خارج میشوند. با استفاده از بولت دو قالب که روبروی همدیگر هستند متصل می‌شوند و دیگر امکان جابجایی آن‌ها در اثر فشار بتن وجود ندارد. بعد از نصب بولت قالب بندی طرف مقابل هم انجام می‌شود. برای یکپارچگی قالب‌ها از پشت بندهای افقی تشکیل شده از زوج لوله‌های داربستی که قطرشان ۵ سانتی متر است استفاده می‌شود.

زمانی که نصب بولت‌ها و پشت بندی افقی به اتمام رسید باید نصب سولجرها یا همان پشت بند قائم انجام بگیرد. سولجر از پروفیل قوطی یا لوله تشکیل میشود که بارهای ناشی از فشار بتن را تحمل می‌کند. از پروفیل‌های مختلفی برای سولجر استفاده می‌شود که میزان مقاومت پروفیل به ابعاد و ضخامت آن بستگی دارد. به عنوان مثال پروفیل ۴۰ در ۸۰ مقاومت خوبی دارد. وزن پروفیل ۴۰ در ۸۰ در ضخامت‌های متفاوت است. از بین سولجرها بولت‌ها عبور کرده و به کمک واشر و مهره‌ها از دو طرف محکم می‌شوند. استفاده از واشرها نیرو را پخش کرده و از لهیدگی موضعی جلوگیری می‌کند. در مواقعی که فشار بتن روی قالب زیاد باشد. از مهره‌های خروسکی که کیفیت بالایی دارند. استفاده میشود. نوع چدنی از همه با دوام‌تره است و مقاومت بالایی نسبت به مابقی مهره‌ها دارد. بعد از آن که شاقول کاری نهایی قالب انجام میشود باید فرایند بتن ریزی آغاز شود. بعد از بتن ریزی باید قالب‌ها باز شوند و نواقص و عیب‌های سطح بتن ترمیم شود. برای اجرا کردن در تراز‌های بالا برای ایجاد سکو از براکت یا داربست استفاده میکنند. بولت‌های فلزی را از سوراخ‌های دیوار عبور می‌دهند و باید براکت‌ها بر روی آن‌ها نصب شود. برای دیوارهای کوتاه با طول زیاد مثل دیوار حائل باید از قلاب گذاری استفاده کرد.

نکات اجرایی قالب بندی دیوار برشی

·         زمانی که از اجرای آرماتوربندی مطمئن شدیم باید قالب بندی را اجرا کنیم.

·         قبل از قالب بندی دیوار طبقات بالایی باید مرز بین بتن قدیم و جدید کاملا تمیز شود.

·         مقطع سولجرها را با مقاومت خمشی مناسب با ارتفاع انتخاب کنند.

·         قالب بندی پیوسته و یکپارچه اجرا بشود تا از به وجود آمدن درز خودداری شود.

·          

تجهیزات لازم برای اجرای قالب بندی دیوار برشی

برای اینکه قالب بندی یک طرفه و دوطرفه را انجام بدهیم به تجهیزاتی برای قالب بندی دیوار برشی احتیاج داریم نظیر:

·         قالب‌های بتن

·         بولت قالب بندی

·         واشر کاس

·         مهره خروسکی

·         لوله داربستی

·         گیره متوسط

·         سولجر قالب بندی

·         بولت عصایی

·         پین و گوه


اهمیت کیفیت لوازم و اتصالات قالب بندی دیوار برشی

برای اینکه سازۀ محکم و مقاومی داشته باشیم از دیوار برشی استفاده می‌کنیم که در مقابل آسیب‌های همانند بادهای شدید و زلزله پایدار باشد. به طور کلی دیوار برشی از عضوهای حساس یک سازه است که باید مقاومت عالی داشته باشد. برای اجرای دیوار برشی حتماً باید قالب بندی انجام شود. زمانی که از مصالح و لوازم و اتصالات با کیفیتی استفاده شود کیفیت قالب بندی و دیوار برشی زیاد میشود. چنانچه در قالب بندی از محصول با کیفیت استفاده نکنند اجرای دیوار برشی درست و اصولی انجام نمی‌شود. در صورتی که دیواربرشی با کیفیت بالا ساخته نشود، هنگام حوادث طبیعی مانند سیل یا زلزله سازه مقاوم نخواهد بود و امکان ریزش آن زیاد است و همچنین خسارت‌هایی جبران ناپذیر به سازه تحمیل میکند.

 

قالب بندی چوبی دیوار برشی

برای قالب بندی دیوار برشی از قالب‌های گوناگونی می‌توان استفاده کرد. عمدتاً از قالب‌های فلزی استفاده می‌شود اما امکان استفاده از قالب‌های چوبی هم وجود دارد. قالب‌های چوبی معمولاً از جنس چوب روسی هستند. این قالب‌ها عمر کمی دارند و تعداد زیادی ازآن‌ها به علت تاب داشتن یا نقص‌هایی قابل استفاده نیستند. این قالب‌ها برای سازه‌های کوچک مناسب هستند و در سازه‌های بزرگ استفاده از قالب چوبی خیلی زمان بر است و کیفیت نهایی هم پایینتر است.

در قالب بندی دیوار برشی با قالب بندی چوبی از قالب‌های تخته‌ای در دو طرف یا یک طرف دیوار استفاده می‌شود و بعد در پشت قالب‌ها پشت بند و جک‌هایی قرار می‌گیرد تا قالب در جای خود محکم بایستد و در هنگام بتن ریزی حرکت نکند. قالب بندی دیوار برشی با چوب متفاوت نیست نسبت به قالب‌ بندی فلزی. تنها روش‌های اتصال قالب‌ها و جنس مصالح متفاوت است.

 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید