میلگرد رامکا

میلگرد رامکا

میلگرد رامکا

میلگرد رامکا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یکی از دغدغه‌های اصلی در هر پروژه ساخت و ساز زیاد استحکام بنا است. از قطعاتی که استفاده از آن استحکام سازه را تا حد بسیاری زیاد میکند میلگرد رامکا است. میلگردها به صورت کلی از مقاطع فولادی پرکاربرد در ساختمان سازی هستند که به مدل‌های مختلفی در نقاط متفاوت ساختمان استفاده میشوند. بیشترین کاربرد آن‌ها استفاده در بتن است. میلگردهای رامکا قسمتی از این گستردگی متفاوت را تشکیل میدهند. به میلگرد رامکا میلگرد پاشنه بتن هم میگویند.

میلگرد رامکا قطعه میلگردی است که بعد از تمام شدن آرماتوربندی یک ستون یا دیوار برشی و  قبل از قالب بندی با سایز ۱۰ یا ۱۲ یا از باقی مانده‌های میلگردهای بریده شده مورد استفاده قرارمیگیرد.

 

میلگرد رامکا چیست؟

میلگرد رامکا یک نوع از مقاطع فولادی آجدار و پرکاربرد است که در طبقات متفاوت ساختمان استفاده میشود. رامکا برای در یک راستا نگه داشتن ستون‌ها و تیرهای بتنی کاربرد دارد. هدف اصلی نصب رامکا ایجاد فاصله بین قالب و ستون نیست و نقش مهم تر از آن قرار دادن ستون‌های عمودی و افقی سازه در یک راستا و یک خط است. میلگرد رامکا را بعد از تمام شدن آرماتوربندی به دور مِش می‌بندند. بعد از پایان یافتن هر قسمت ستون‌ها کاملاْ صاف و دقیق به نظر میرسد.این قطعه میلگرد در دو نوع بتنی و فلزی به کار برده می‌شود.

 

کاربردهای میلگرد رامکا

باتوجه به تعریفی که از میلگرد رامکا شد میلگرد رامکا در ساختمان سازی دو کاربرد اساسی دارد:

·         کنترل دقیق ابعاد مقاطع بتنی ساختمان مانند دیوارها، ستون‌ها، چاه‌های آسانسور و غیره:

با اجرای درست رامکا می‌توان موقع ساخت قطعات ابعاد مورد نظر پیاده کرد. جوری که ابعاد بعد بعد از بهره برداری حفظ شوند. شایان به ذکر است که جهت حفظ ابعاد دقیق نمیتوان از اسپیسرها استفاده کرد. چون امکان حرکت کردن آن‌ها موقع بتن ریزی وجود دارد.

·         تنظیم و کنترل ستون‌های سازه:

استفاده از میلگرد رامکا موجب می‌شود که ستون‌ها، دیوارها و سقف‌ها با سطح خارجی مقاطع شبیه به هم در طبقات پایین‌تر هم‌راستا باشند. اگر میلگرد رامکا به طور درست استفاده نشود و در جهت هم‌راستا نباشند و قالب بندی انجام شود موجب ورود ستون به معبر شده و این انحراف تخلف قطعی میشود و در نهایت باید ستون ذکر شده تخریب و دوباره ساخته شود.

·         رامکا از چسبیدن میلگردهاس ستون به قالب بتنی جلوگیری میکند.

 

انواع میلگرد رامکا

میلگرد رامکا با توجه به سایز و گرید میلگرد و کاربرد دسته بندی‌های مختلفی میشود که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

·         رامکا فولاد کربنی

یکی از پر استفاده‌ترین انواع رامکا است. که به آن میله سیاه هم می‌گویند. این نوع میلگرد رد مناطق با رطوبت بالا کاربرد بیشتری دارد.

·         رامکای تقویت کننده ورق فلزی

از ورق‌های فولادی ساخته می‌شود. به شکل موجی با عمق معین با سوراخ‌هایی با فاصله منظم از همدیگر  استفاده می‌شوند. معمولاً در سقف‌ها و راه‌پله‌ها بیشتر استفاده می‌شود.

·         رامکا فولاد ضد رنگ

استفاده از این نوع رامکا خیلی مقرون به صرفه است. چون این میلگرد در برابر خوردگی مقاومت زیادی دارد.

·         رامکا روکش اپوکسی

این نوع رامکا هم در برابر خوردگی مقاومت زیادی دارد. در مناطقی که به آب نمک دسترسی دارد یا نزدیک آن است مورد استفاده قرار میگیرد. از لحاظ هزینه‌ای هم گران قیمت‌تر است.

 

مزایای میلگرد رامکا

میلگرد رامکا قطعه‌ای است معمولی. میلگردها روی هم رفته به شکل‌های متنوعی در نقاط متفاوت سازه‌ها کاربرد و مزایای فراونی دارند. رامکا یکی از مقاطع پرکاربرد است که در نقاط متفاوت سازه به کار میرود.

·         هم‌راستا نگه داشتن ستون‌ها

·         کنترل کردن نیروهای برشی

·         کم کردن ضخامت

·         مقاومت در مقابل انبساط‌های حرارتی

·         ایجاد استحکام و قدرت و تقویت بتن

 

نجوه اجرای میلگرد رامکا

در قسمت‌های متفاوت یک سازه به کار میرود. به خاطر همین نحوه نصب آن در هر قسمت مختلف است. در کل اجرای رامکا به خاطر حیاتی و حساس بودن موضوع اهمیت فراوانی دارد. بوجود آوردن کم‌ترین و کوچک‌ترین بی‌دقتی میتواند موجب ناپایداری ستون‌ها یا کج شدن آن‌ها شود. رامکا بیشتر در دیوار های برشی، بتن ریزی ستون و چاه آسانسور استفاده می‌شود.

·         نصب رامکا در دیوار برشی

حفظ ضخامت دیوار با توجه به ابعاد نقشه از کابردهای این میلگرد است، که در کنار هر بولت رامکا قرار میگیرد. این کار موجب می‌شود که در زمان پیچ کردن بولت‌ها دیوار به سمت داخل کشیده نشود و از کم کردن ضخامت آن جلوگیری میکندو باتوجه به این که دیوار برشی چه طولی دارد در هر ۵۰ سانتی متر یک رامکا نصب میشود. دیوار برشی یکی از اعضای مهم سازه است که باید اجرا و قالب بندی برشی کاملاً اصولی انجام شود.

 

·         نصب رامکا در ستون

یکی از پر تکرار ترین کاربردهای رامکا استفاده از آن در ستون‌ها می‌باشد. میلگرد رامکا با توجه به طول و عرض ستون‌ها برش خورده و با در نظر گرفتن فاصله ۱۰ سانتی متری از کف بتن ریزی شده به ریشه ستون متصل می‌شود. در اینجا باید به این نکته دقت کرد که حد فاصله میلگرد رامکا در ستون‌ها از ستون کناری به میزان حد فاصله ستون‌ها در نقشه طراحی شده باشد و نیز باید بین اولین رامکا در ستون اول و ستون آخر ریسمان کشی انجام شود. برای استفاده از میلگرد رامکا در ستون محل تلاقی ستون تا کف طبقه را علامت گذاری می‌کنند، در هر کدام از این نشانه‌ها یک رامکا نصب می‌شود. بعد برای تثبیت رامکا در مکان خود ۴ میلگرد عمودی به اندازه ارتفاع ستون مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتصال این مقاطع عمودی با استفاده از جوشکاری یا سیم آرماتور بندی انجام میشود.

·         نصب رامکا در چاه آسانسور

یکی دیگر از کاربردهای میلگرد رامکا حفظ ابعاد چاه آسانسور میباشد. به همین خاطر از آن درکف چاه و طول نوار سقف استفاده میکنند.

 

تفاوت رامکای بتنی و فولادی

رامکا های فولادی گاهاً برای مناطق مرطوب گزینه مناسبی نیستند. انتخاب رامکا بستگی به شرایط محیطی و آب و هوای محل پروژه و تفاوت آنها بستگی به شرایط محیطی دارد. در شرایط محیطی مرطوب بهتر است که از رامکا های بتنی استفاده شود. اجرای رامکا ی بتنی در ساختمان سازی سخت تر است.

 نوع بتنی رامکا نیز می‌تواند مشکلاتی مانند دوتکه شدن بتن در پای ستون را داشته باشد .در سایر شرایط محیطی یا در مواردی که اختلاط بتن به طور صحیح انجام نمی شود استفاده از رامکا فولادی توصیه میشود .

رامکا فولادی مقاومت بیشتری داشته و نیز وزن آن نسبت به رامکای بتنی کمتر است. همین موضوع باعث می شود وزن کلی سازه موقع اجرا کمتر شود .میلگرد رامکا فولادی دارای انعطاف پذیری مناسبی است در حالی که رامکا بتنی به هیچ عنوان انعطاف پذیری ندارد. همچنین استفاده از رامکا بتنی در مناطق زلزله خیز توصیه نمی شود .در حالی که میلگرد رامکا فولادی یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در مناطق زلزله خیز است. در مورد نحوه اجرا هم باید به این نکته اشاره کرد که رامکا  بتنی باید به صورت یکپارچه با پاشنه بتن اجرا شود.

 

اسپیسر رامکا چیست؟

در اجرای میلگرد رامکا ممکن است پس از بتن ریزی و باز کردن قالب ها انتهای ۴ میلگرد نصب شده بیرون زدگی داشته باشد. این میلگردهای بیرون زده می توانند در معرض رطوبت و سایر شرایط محیطی دچار پوسیدگی شوند و در نهایت این پوسیدگی به سایر آرماتورهای ستون سرایت کند .برای جلوگیری از ایجاد این مشکل می توان از اسپیسر یا فاصله انداز رامکا استفاده کرد .

اسپیسر ها در سایزهای متفاوتی و جنس پلاستیک تولید می شوند . اسپیسر ها بر سر میلگرد های بیرون زده قرار می‌گیرند و میلگرد را در محیط های مرطوب از پوسیدگی و خوردگی محافظت می کنند.پوسیدگی میلگرد باعث کم شدن استحکام آن میشود و از بین بردن زنگ زدگی هم امکان پذیر نیست


.

 

 


لینک کوتاه


نظرات کاربران

تعداد نظرات : 0

نظر خود را ثبت کنید